Friday, December 5, 2008

Sejarah Korban

Sejarah Korban ini telah dirakam oleh Allah swt didalam alquran , surah As - Shofaat ayat : 102 :

Maka tatkala umurnya telah dewasa ( berdikari ) maka nabi Allah Ibrahim as. berkata : Wahai anakku , sesungguhnya aku melihat dalam mimpiku bahawa aku menyembelih kamu , maka apakah pandangan kamu ? Lalu jawab Nabi Allah Ismail as. Wahai bapaku ! Laksanakanlah apa yang telah diperintahkan ( oleh Allah ) nescaya engkau akan dapati aku insyaallah , terdiri dikalangan orang - orang yang sabar ( menerima perintah Allah swt.)

Ayat ini memaparkan bagaimana Nabi Allah Ibrahim as. mempunyai kecekalan yang sangat tinggi dan luarbiasa untuk taat kepada perintah Allah sementara anaknya Nabi Allah Ismail as. pula memiliki tahap kesediaan yang tinggi untuk menerima apa jua bentuk perintah daripada Allah , sekalipun terpaksa mengorbankan nyawanya sendiri .

Sememangnya perintah ini dilihat tidak masuk aqal , bagaimana seorang bapa diperintah menyembelih satu-satunya anak kesayangan yang telah ditinggalkan belasan tahun ditengah -tengah padang pasir Makkah Al Mukarramah .

Sewajarnya pertemuan kedua Nabi Allah Ibrahim as. dengan isteri dan anaknya Nabi Allah Ismail as. ( setelah diuji Allah buat pertama kali , agar mereka ditinggalkan dipadang pasir ) sebagai pertemuan untuk melepaskan rindu dendam yang teramat sangat , sementelah pula itulah satu - satunya anak Nabi Allah Ibrahim as.

Tiba - tiba Allah swt. menguji lagi , mereka dua beranak dengan ujian yang lebih dahsyat dan mengerikan apabila Nabi Ibrahim diwahyukan agar menyembelih anaknya .

Bagaimanakah mereka menerima arahan dan perintah daripada Allah swt. bagi membuktikan bahawa mereka adalah manusia yang beriman kepada Allah dan bersedia menjadi hamba yang dengar dan taat perintah Allah.

Nabi Ibrahim tanpa mempertikai perintah Ilahi terus melaksanakan sebagaimana yang diarahkan , demikian jua Nabi Ismail as. tanpa cuba melarikan diri sedia menerima apa yang telah diperintahkan ke atasnya. Mereka bukan sahaja telah mengorbankan perasaan mereka bahkan apa yang mereka korban ialah darah dan nyawa mereka demi untuk melaksanakan perintah Allah swt .

Apabila mereka benar - benar melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah bagi melayakkan mereka menjadi hamba Allah yang taat , lalu Allah menghantar seekor Kibas bagi mengganti Ismail as. untuk disembelih. Justeru itu semua , hanyalah sebagai ujian Allah keatas mereka , bagi mengukur dan menilai tahap pengabdian diri mereka kepada Allah sekaligus menjadi satu iktibar kepada semua ummat manusia di sepanjang zaman .

Demikianlah kita yang melakukan ibadah korban ini , Ibadah ini tidak terhenti diatas penyembelihan binatang korban , sebaliknya mengajar kita erti pengorbanan untuk taqarrub diri kepada Allah swt.

Petikan dari Mimbar Jumaat.

No comments:

Post a Comment