Sunday, December 14, 2008

Penyakit Chikungunya



Penyakit Chikungunya adalah penyakit jangkitan virus yang disebarkan oleh gigitan nyamuk Aedes. Gejala utama jangkitan adalah:
  • demam panas,
  • rasa sakit yang teruk pada sendi terutamanya sendi kecil dan
  • ruam.
Chikungunya tidak menyebabkan kematian dan adalah ’self-limiting’ ataupun sembuh dengan sendiri. Pesakit cuma memerlukan rawatan simptomatik dan rehat secukupnya, namun gejala sakit sendi boleh berlarutan bagi pesakit yang telah berumur.

Rawatan hospital hanyalah untuk keadaan tertentu sahaja. Pesakit kebiasaannya memperoleh imuniti sepanjang hayat. Sepertimana jangkitan virus lain, tiada ubat khusus atau vaksin untuk penyakit Chikungunya. Cara paling berkesan untuk mengelakkannya adalah dengan mengawal pembiakan nyamuk aedes di persekitaran kita.

Sumber dari: http://blog.moh.gov.my

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pasal apa aku citer tentang penyakit ni .. kat kampung aku pun banyak gak orang kena sakit ni... especially orang tua2 la... jiran tetangga umah mak aku... ada yang tak boleh nak jalan sakit lutut, sakit sendi.. ada pulak yang sampai merangkak-rangkak.

Mulanya aku ingat nyamuknya ada spesis nyamuk lain yang bawak virus ni.. rupanya spesis nyamuk aedes jugak.. sebelum ni denggi.. ni cikungunya pulak.. macam2 la nyamuk aedes ni...
Maka kenalah jaga kebersihan kawasan rumah kita supaya nyamuk ni tak boleh membiak lagi.

No comments:

Post a Comment