Sunday, November 23, 2008

Dunia kerjayaku...

Masuk 2008 ni dah hampir 8 tahun tahun aku kerja. Banyak-banyak kerja yang aku kerja... kerja di "xxxx" la yang paling best... tapi lepas 6 tahun kerja, aku rasa teraniaya dek pentadbiran yang gila kuasa... biasalah bila status kontrak orang tak pandang kita... tambah pulak kalau kita berani protes. Tapi kawan2 sumer memang tiptop... kitorang rasa cam family. Everymonth sure ada sambutan birthday... ada hadiah. Rasa happy kerja bila sumer kawan appreciate kita sebagai kawan. we all memang close ... kerja pun tak berkira, rasa semangat nak datang keje...
Tapi akhirnya satu demi satu berundur mencari tapak di tempat baru gara2 kepimpinan yang hipokrit! Aku pun dah tak redha lagi kerja di situ...

Sungguhpun aku tak berpangkat, tapi aku puas dapat belajar macam2 di sini.. aku rasa kat sinilah lubuk ilmu.Aku belajar open source, programming, manage project, network, configure webserver, operate server, buat website dari scratch, buat website guna cms, ajar budak praktikal, ajar staff tentang IT, sistem, email, forum.... banyak gak jasa yang aku buat selama berkhidmat 6 tahun... tapi akhirnya org tak pandang pun penat lelah kita.... sadis. Perjuangan terkandas setakat itu je... Kalau ikut hati aku yang dirasuk syaitan ni... nak jer aku hapuskan sumer dokumentasi yang aku pernah buat... biar diorang takde rujukan, mati kutu.. baru padan muka. Tapi Allah jadikan aku insan yang baik hati, aku tak tergamak nak aniaya kawan2 aku yang masih setia di situ... aku tinggalkanlah sedikit ilmu pada rakan yang menggantikan aku... tapi panas tak sampai ke petang, akhirnya kawan aku tu pun disingkirkan juga... memang hitler betullah diorang nih! Sakit hati aku kalau ingat2. Sekurang2nya aku yang pergi tinggalkan situ, bukan disingkirkan...! Adalah jugak satu kemenangan aku di situ.

Penghujung 2007 aku pun turut berundur. Dan akhirnya aku terjelepok di sini... di kalangan puak2 arab yang menjengkelkan... Aku sangka kerja peringkat international... banyak pengalaman profesional yang aku boleh dapat.. tapi nampak gayanya... lebih kurang sama je. Kerja ngan orang asing ni lagi pening.. dahla cara kerja pun lain, berlagak pulak tuh... hai.. bukakkan jalan untuk aku yang makin kabur ni ya Allah.

Mulanya dulu aku rasa macam satu rahmat Tuhan yang besar bagi aku tempat untuk menyumbang khidmat aku di sini, tapi sekarang lainlah pulak yang jadi... Mula2 kerja memang stress giler... tambah2 pulak sorang2 nak handle 3 versi manual website... berat rasanya nak penuhi requirement diorang... berkat kesabaran aku, dan dorongan kawan baik aku kat sini Kak L, aku dapat bertahan sampai hari ini... aku berjaya tukarkan kaedah manual tradisioanal ni kepada kaedah cms, lebih cepat, mudah dan praktikal. Tapi tupun ada jugak hamba Allah yang tak puashati... nak kacau gak usaha aku ni... macamlah bagus sangat... tengoklah pandai mana 'dia' tu. Allah tu lebih mengetahui.... sini kan harta Allah.. aku kan bekerja untuk Allah, kenapa nak takut dengan 'hamba' muka kecik tu kan Kak L. Selagi Allah nakkan aku bertahan kat sini, aku akan tetap kat sini...




No comments:

Post a Comment