Wednesday, May 6, 2009

Dosa Zina... Kalau dah terlanjur

Petikan kisah...

Saya sebenarnya gadis berumur 21 tahun. dan telah kehilangan dara masa saya berumur 19 tahun…sampai sekarang saya masih lagi dgn pakwa saya. Kami memang merancang untuk bernikah. Tapi ada sedikit halangan daripada parents saya. Saya betul-betul sedih sekarang ni. macam-macam yang saya fikirkan. Fikirkan keadaan saya yang dah kehilangan dara ni.

Saya ingin mendapatkan nasihat dan pandangan
. Jika saya ditakdirkan berjumpa dengan lelaki lain,adakah patut saya maklumkan pada dia yang saya sudah tiada dara lagi? atau adakah saya patut diamkan saja? jika saya diam, adakah lelaki(suami) akan tahu saya sudah hilang dara pada malam pertama kitorang? Saya buntu sangat. walaupun saya sering berdoa pada tuhan namun saya masih ingin mendapatkan pertolongan daripada orang lain yang dapat membantu.

Pandangan saya:

Salam saudari,
Soal jodoh, ajal, maut di tangan Allah swt. Manusia diberi akal untuk berusaha dan berfikir untuk memilih mana yang baik atau mana yang buruk. Saya berharap saudari segeralah bertaubat, sekiranya lelaki yang pernah berzina dengan saudari telah berubah menjadi seorang yang soleh dan mampu untuk memimpin keluarga, maka teruskanlah niat untuk berusaha bersama membina keluarga yang diredhai Allah.


Namun sekiranya sikap dan perilaku teman lelaki saudari banyak bercanggah dengan hukum syarak, maka berusahalah memberi kesedaran kepadanya. Manakala, jodoh pula mintalah Allah Bantu memberi hidayah melalui solat hajat dan istikharah.Gunakanlah pemikiran yang waras agar kita tidak terjebak semula dalam dosa dan mendapat bantuan/jodoh lain yang terbaik daripada Allah s.w.t.


Insyaallah, pintu taubat sentiasa terbuka bagi umat yang ingin kembali ke jalan Allah. Sekiranya jodoh saudari ditentukan dengan lelaki lain, maka adalah sebaiknya berterus terang akan keadaan sebenarnya,agar tidak mendatangkan masalah kemudian hari selepas berumah tangga. Seorang calon suami yang baik adalah yang sanggup menerima keadaan kita seadanya dan sedia membimbing kita menuju keredhaan Allah.


Dosa zina itu tidaklah sama. Allah SWT berfirman;
Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan keji dan suatu jalan yang buruk. (QS. al-Isra’ : 32)


Perempuan yang berzina. dan laki-laki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan
hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman. (QS. an-Nuur: 2)


Para ulama berkata, “Ini adalah hukuman bagi pezina perempuan dan laki-laki yang masih bujang, belum menikah di dunia. Jika sudah menikah walaupun baru sekali seumur hidup, maka hukuman bagi keduanya adalah dirajam dengan bebatuan sampai mati. Demikian pula telah dijelaskan dalam hadits dari Nabi SAW bahwasanya jika hukuman qishash ini belum dilaksanakan bagi keduanya di dunia dan keduanya mati dalam keadaan tidak bertaubat dari dosa zina itu niscaya keduanya akan diadzab di neraka dengan cambuk api. Dalam kitab Zabur tertulis,

“Sesungguhnya para pezina itu akan digantung pada kemaluan mereka di neraka dan akan disiksa dengan cambuk besi. Maka jika mereka melolong karena pedihnya cambukan malaikat Zabaniyah berkata, “Ke mana suara ini ketika kamu tertawa-tawa, bersuka ria dan tidak merasa diawasi oleh Allah serta tidak malu kepada-Nya.


Sedarlah, bahawa Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui setiap dari amalan kita. Setiap dosa walau sebesar debu pun pasti ada balasannya di akhirat nanti. Maka bertaubatlah saudari dengan sebenar-benar taubat(taubat nasuha), semoga dibukakan jalan dan pintu rahmat untuk kehidupan saudari menempuh hari2 mendatang.


Renungkanlah:


Imam Bukhari meriwayatkan hadits tidur Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Samurah bin Jundub. Dalam hadits itu disebutkan bahwa Beliau SAW didatangi oleh malaikat Jibril dan Mikail. Beliau berkisah,


”Kami berangkat pergi sehingga sampai di suatu tempat semisal; tannur; bahagian atasnya sempit sedangkan bagian bawahnya luas. Dari situ terdengar suara gaduh dan ribut-ribut. Kami
menengoknya, ternyata disitu banyak laki-laki dan perempuan telanjang. Jika mereka dijilat api yang ada dibawahnya mereka melolong oleh panasnya yang dahsyat. Aku bertanya,; Wahai Jibril, siapakah mereka?’ Jibril menjawab, ‘Mereka adalah para pezina perempuan dan laki-laki. Itulah adzab bagi mereka sampai tibanya hari kiamat.”


Diriwayatkan bahwa Nabi SAW bersabda, “Wahai sekalian orang-orang Islam, takutlah kalian dari (melakukan) zina. Sungguh padanya enam ancaman; tiga di dunia dan tiga yang lain di akhirat. Yang di dunia adalah hilangnya kharisma wajah, pendeknya umur, dan kefakiran yang berkepanjangan. Adapun yang di akhirat adalah kemurkaan Allah Tabara wa ta’ala, buruknya
hisab, dan adzab neraka.”


Kita memohon kepada Allah yang Maha Pemberi agar mengampuni semua dosa-dosa kita. Semoga Allah melimpahkan ampunan dan kesejahteraan.Sesungguhnya Dia Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wallahu’alam.


Baca lagi pandangan lain atau nak beri pandangan?



3 comments:

  1. terima kasih banyak atas infonya

    ReplyDelete
  2. trims atas tambahan wawasannya...ini sgt bermanfaat bagi kita..aminn

    ReplyDelete
  3. ada satu hadis sahih spesific berkaitan dgn ini.tapi saya dah lupa kat mana saya baca.yg lebih kurang maksudnye, bergantung pada wanita tersebut samada perlu dimaklumkan atau tidak...jika dimaklumkan,perlu bersedia apa jua yg akan berlaku...boleh tolong saya cari kan hadis tersebut

    ReplyDelete